Театрални новини



Известни български режисьори и актьори по следите на американския авангард

09.03.2016

Известни български режисьори и актьори по следите на американския авангард
Представи за Америка: Театрална разходка из американския авангард за пръв път в София 20-25 март 2016 г., НБУ

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Публично представяне: 25 март 2016 г., от 15:00ч. и от 17:00 ч. (на английски език), НБУ (сграда и прилежащи пространства), Вход свободен

Проектът ще се случи за пръв път в София по  инициатива на Университетски театър на Нов български университет.

„Какво се случи” от Гертруд Щайн, режисьор Веселин Димов; участват: Ина Добрева, Ирина Андреева, Мануела Йонова
„Разходка в парка” от Чарлс Л. Мий, режисьор Марий Росен; участват: Елена Димитрова, Милко Йовчев и Марий Росен
„Антигона” от Мак Уелман, режисьор Явор Костов; участват: Стела Кръстева, Маргарита Петрова, Невена Денчева
„Meta Reverse” из „Тетрадки” от Ричард Форман, режисьор Ида Даниел; участват: Мирослава Захова, Петър Мелтев, Тодор Стоянов, Александър Даниел
„Електра Фуга” от Рут Марграф, режисьор Василена Радева; участват: Нейтън Купър, Георги Георгиев, Невена Калудова
Режисьори на пролога и интермедиите: Десисилава Бошнакова и Станислава Кирилова
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

„Представи за Америка: Театрална разходка из американския авангард“ ще ни запознае, буквално, в крачка с един от най-повратните и значими периоди на световната драматургия – този на американския авангард.

Между 20 и 25 март 2016 г. в Нов български университет известните български режисьори, работещи предимно в полето на независимия театър, Василена Радева, Ида Даниел, Веселин Димов, Марий Росен и Явор Костов ще използват своите „представи” за Америка, за да създадат цялостен пърформанс от пет откъса от експерименталните пиеси на някои от най-важните авангардни драматурзи в света, като Гертруд Щайн, Чарлс Л. Мий, Мак Уелман, Ричард Форман, Рут Марграф. Режисьорите ще работят самостоятелно върху отделните знакови драматургични текстове, адаптирайки ги към най-различни пространства в НБУ. Накрая отделните части ще се превърнат в цялостен спектакъл, който публиката ще може да види на 25 март 2016 г. от 15:00 ч. и 17:00 ч.
Събитието се провежда в навечерието на Международния ден на театъра, който традиционно е отбелязван на 27 март. 

„Представи за Америка: Театрална разходка из американския авангард“ ще се фокусира върху слабо развития в България жанр променаден театър или – театрална разходка. По този повод, в София пристигат популярните американски театрални режисьори Катрин Портър, Бари Роуел (артистични директори на “Peculiar Works Project“) и Гейбриъл Шанкс („Драма Лийг”, Ню Йорк). Със своя изключително сериозен опит в работата с несценични пространства, те ще напътстват българските екипи.
Петдневното събитие има за цел да обхване различни театрални практики, да покаже възможностите на работа, подчинени на мястото.

Типично за театралната разходка е, че тя се вписва в среда, напълно различна от традиционните сценични пространства. Публиката не е статичен наблюдател, тя буквално се придвижва през представлението. Пребиваването на актьори и публика в едно споделено пространство, позволява да се разшири театралният опит, да се изследва друго пърформативно преживяване и поведение, невъзможно в рамките на конвенционалната театрална ситуация, която рязко отделя публика и актьори.

История на „Представи за Америка“

През 2014 г. проектът беше част от програмата на Международен театрален фестивал „Варненско лято“.  Проектът е резултат от дългосрочната съвместна работа на няколко организации - Drama League, Фондация „Арт офис“ и Фондация „Америка за България“. 
За гостуването му в столицата се присъединяват Университетски театър, НБУ и Асоциация за свободен театър.

Разходката из Американският авангард

Гертруд Щайн (1874 – 1946) е поетеса, писател и драматург, която отхвърля конвенциите на литературата от 19 в. и изграждането на линеен разказ. Нейните експериментални текстове, следващи потока на съзнанието, както е и
в пиесата „Какво се случи”, са създадени, за да предизвикат  „удоволствие от чистото съществуване” и могат да бъдат възприети като литературен отговор на кубизма и колажа. Много от нейните експериментални работи са били интерпретирани от критиците като феминистична преработка на патриархалния език. Гертруд Щайн е родена в Пенсилвания, израства в Калифорния, а през 1903 г. се премества в Париж, където остава до края на живота си.

Ричард Форман (1937) е американски драматург и новатор в изкуството. Повечето негови работи в сферата на авангардния театър и пърформанс се определят като постдраматичен театър. Вместо да се фокусира върху конфликта в изграждане на структурата на своите представления, в тях Форман еднакво набляга на дизайна, текста и на живото изпълнение на актьорите, за да създаде друг вид отношения между сцена и публика. „META REVERSE”  е част от  неговите дневници, които служат като изходен материал за продукциите му.

Мак Уелман (1945) е драматург и поет, известен с експерименталната си работа в театъра, която се бунтува срещу конвенциите и често напълно изоставя традиционните елементи като фабула и персонажи. Неговите пиеси напомнят подвижен колаж от събития, които имат повече общо със съвременния танц, отколкото със стила на Бродуейския театър.

Чарлс Л. Мий (1938) е американски историк и драматург, известен с колажния си стил на драматургично писане, което провежда радикална реконструкция на чужди и „намерени” текстове. „Не съществува такова нещо като оригинална пиеса”, казва Мий, и неговите пиеси  са „композирани по начина, по който Макс Ернст е направил своите сюрреалистични картини в края на Първата световна война: текстовете често са цитати или са породени от други текстове”. „Разходка в парка” съдържа много текстови източници, а един от персонажите в пиесата е Гертруд Щайн.

Рут Марграф (1966) е драматург, либретист и носител на четири стипендии на Фондация „Рокфелер”. За работата си тя казва: „Текстовете ми са предназначени за гласа и се намират на границите между театър, музика и поезия. Моите персонажи говорят/пеят, живеят и обичат отвъд собствените граници. Аз впрягам различни палитри на езика, за да устоя на самодоволството на корпоративната яснота, монолитното сплашване, културата на страха и на неистовата нетърпимост към изпълненото с орнаменти и подробности описание.”

Проектът е част от Програмата за Българо-американски артистичен обмен, финансирана от Фондация „Америка за България“.
 




всички новини от Университетски театър "Нов български университет" »

профил на Университетски театър "Нов български университет" »

всички новини март »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker