В петък вечер – с Густав Малер и неговата Пета симфония в Русе
05.02.2015
Защо трябва да не пропускаме концерта на Русенска филхармония под диригентството на нашия гост от Япония Масаюки Хонда на 6 февруари от 19.00 часа в залата на Филхармонията?
Защото ще бъде изпълнена Пета симфония на Густав Малер.
Ето какво споделя с нас за композитора и неговата монументална творба диригентът Веселин Байчев:
„Уважаеми господин Директор, за да изразя приблизително онова огромно впечатление, което предизвика Вашата симфония, аз трябва да се обърна към Вас не както музикант към музиканта, а като човек към човека. Защото аз видях Вашата душа разголена. , съвършено разголена. Тя се простираше пред мен като див, тайнствен ландшафт, с неговите плашещи бездни и теснини, с прелестните и радостни полянки и тихите идилически кътчета. Аз я възприех като стихийна буря с нейните ужаси и беди, и с нейните просветляващи, успокояващи дъги. И какво от това, че Вашата „програма”, която ми съобщиха по-късно, малко съответстваше на моите усещания? Нима е важно, добре или зле умея да тълкувам чувствата, предизвикани у мен от някакво преживяване? Нима съм длъжен правилно да разбирам , ако съм преживял, почувствувал? А Вашата симфония, според мен, аз почувствувах! Аз чувствувах борбата за илюзиите, аз видях как противоборстват една срещу друга добрите и злите сили, аз виждах как Човекът с мъчително вълнение се бори, за да достигне вътрешна Хармония; аз усетих Човека, Драмата, Истината, - безпощадната Истина.
Извинете ме: аз бях длъжен да се изкажа; при мен няма среда – или да, или не!
Ваш предан Арнолд Шьонберг”.
Желязна воля. Могъщи чувства. Могъща мисъл. И на всичко това – печатът на горда властност. Това е Малер.
В овала на неговата глава, в линиите на неговия профил има нещо древноегипетско. И онази безпощадност, която обладават египетските владетели. Като ръка на великан обхваща вашата душа, хвърля я в ада, възнася я в рая, довежда чувствата до пределно напрежение, и на вашите молби за пощада – има единствен отговор: „Покори се, безсилний! Аз така искам!”
Пета симфония на Густав Малер заема средищно място в неговите девет симфонии. С нея завършва първия цикъл, в който са включени 2-ра, 3-та и 4-та, в които са вплетени човешки гласове и започват три инструментални, които довеждат до грандиозната „Осма симфония” за 1000 изпълнители: Veni creator spiritus!” („Ела творчески дух!”), изградена върху финала на Втората част на Гьотевия „Фауст”.
Малер е последният от немските симфоници на 19 век и играе важна роля за прехода от епохата на романтизма към модерното време. Неговата музика оказва съществено влияние върху композиторите Рихард Щраус, Арнолд Шьонберг, Албан Берг и Антон Веберн, както и на диригентите Бруно Валтер, Ото Клемперер , чиято кариера той подпомага. Неговите мелодии стигащи почти до разпад, вкуса му към дълги експресивни интервали, остри модулации, използването на дисонантни интервали в ключовите моменти, които понякага нарушават класическата полифония и спомагат за преминаването към т. нар. додекафонична" атонална музика, характерна за Нововиенска школа, която е силно повлияна от Малер.
Пета симфония (1901-1902) е написана на границата между 19 и 20 век. Трае час и 15 минути и нейната цикличност има една особена структура, коята се движи между три и пет части първата и втората се изпълняват непосредствено една след друга; третата Scherzo стои самостоятелно в центъра, а четвъртата и петата отново следват непосредствено една след друга.
„Една творба на силата, на здравото самочувствие, обърната с лице към живота, оптимистична в основното си настроение: един завладяващ траурен марш, с последваща, силно раздвижена втора част, едно скерцо с най-голям размах, едно прословуто Adagietto за щрайх и арфа и една рондо-фуга. От никакъв разговор с Малер, не е известно и от никоя нота не се чете ясно дали композицията на Пета симфония е повлияна от извънмузикални мисли или чувства. Това е музика страстна, буйна, патетична, всеобемаща, тържествена, нежна, пълна с всички трепети на човешката душа, но все пак само музика, и дори от най-далеч не се прокрадва вмешателството на метафизична проблематика в чисто музикалното развитие. Затова пък толкова по- старателно музикантът се е стремил да покаже симфоничната си дарба, да създаде нов, по-висок тип музика. Градиращата полифония в Пета симфония налага и обновяване на стила на оркестрация, така и в това отношение Малер навлезе в нова фаза от творчеството си, за да ни остави един шедьовър, портретиращ автора си в апогея на неговия живот, сила и майсторство”. (Бруно Валтер)
Малер е „открит” за европейците едва във втората половина на 20 в. по простата причина, че е бил забранен в Австрия и Германия след Първата световна война като евреин. Макар и 10 години шеф на Виенската Хофопера. Днес неговото творчество е в репертоара на всички световни диригенти, които се надпреварват да го записват.
всички новини от Държавна опера - Русе »
профил на Държавна опера - Русе »
всички новини юни »
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК