СЕЛСКА ЧЕСТ И ПАЛЯЧИ


Автор: Руджиеро Леонкавало - Пиетро Маскани
Режисьор: Нина Найденова
Диригент: Борислав Иванов
Участват: Венцеслав АнастасовВалерий ГеоргиевБойка ВасилеваЛинка СтояноваДимитринка РайчеваПламен Димитров–баритонБорис ЛуковВяра Железова

Гледайте постановката "Селска чест и Палячи":

Действието се развива в село Монталто в Калабрия (Италия), на 15 август 1865 г.
 

            СЪДЪРЖАНИЕ            Пролог
            Клоунът Тонио излиза пред публиката и споделя, че това, което ще се представи на сцената, всъщност се случва и в истинския живот. В гърдите на палячото също тупти сърце. И артистите, както всички обикновени хора обичат, мразят и не винаги сълзите им са фалшиви.


            Първо действие
            В малкото италианско селце Монталто е пристигнала трупа пътуващи комедианти. Канио, собственик на трупата, кани всички на представлението, което ще бъде изнесено същата вечер. Селяните, радостни от срещата, повеждат артистите към кръчмата, за да ги почерпят. Канио и Пепе с радост приемат поканата, но Тонио отказва. Селяните се шегуват, подмятайки, че той не иска да отиде с тях, за да остане насаме с Неда. Закачката не се харесва на Канио. Такива шеги с него са опасни, тъй като е готов да убие всеки свой съперник.       
            Заканата на ревнивия съпруг е разтревожила Неда. Тя не обича Канио и с радост е пристигнала в това село, където живее нейният любим Силвио. Младата жена мечтае за предстоящата среща. Идва клоунът Тонио, който отдавна е влюбен в Неда и най-после се е решил да разкрие чувствата си. Но Неда му се надсмива. Когато Тонио се опитва да я докосне, тя го отблъсква. Обиден и озлобен, той си тръгва, като се заканва да отмъсти жестоко.
            Приближава младият селянин Силвио. Той си дава сметка на каква опасност се излагат и двамата, но е дошъл, за да склони Неда да избяга с него. Неда се колебае, но пламенните думи на любимия мъж я карат да се съгласи. Двамата се уговарят да избягат още същата нощ след представлението. През това време Тонио, който е проследил Неда, довежда Канио. Силвио успява да избяга, без да го познаят. Побеснял от ревност, Канио кара жена си да каже името на своя любовник. Когато Неда отказва, той вдига нож срещу нея, но намесата на Пепе предотвратява насилието.
            Подготвяйки се за представлението, с жестоко наранено сърце и през горчиви сълзи клоунът трябва да разсмива публиката. Канио е Палячо, който е длъжен да забавлява хората, които плащат, за да ги разсмива!                 
 

            Второ действие
            Селяните се събират на площада. Започва комедията. Сюжетът напълно отговаря на трагедията в живота на Канио. Коломбина (Неда) очаква любовника си Арлекин (Пепе). Долитат звуците на неговата серенада. Грозният слуга Тадео (Тонио) започва да се обяснява в любов на Коломбина. Но влезлият Арлекин го изгонва. Любовната среща между Коломбина и Арлекин е прекъсната от неочакваната поява на Палячо (Канио). Думите на Коломбина към Арлекин са същите, които днес Неда е изрекла пред своя истински любовник. Канио не е на себе си. Пламнал от ревност, той с нож в ръката иска да научи името на нейния любовник. Неда, ужасена, се опитва да продължи играта и да върне Канио към комедията. Това още повече го вбесява и той забива ножа в гърдите на жена си. Едва сега публиката разбира, че това вече не е представление. Силвио се хвърля, за да помогне на любимата си, но Канио убива и него. В настъпилата тишина отекват думите на Тонио: „Комедията свърши“.
 

ИСТОРИЯ НА ТВОРБАТА
Леонкавало притежава безспорен талант на композитор и литератор. Неговите либрета, в които се чувствува влиянието на именития италиански писател Джовани Верга (1840–1922), смятан за родоначалник на течението „веризъм“ в литературата, са написани с умение и по изискванията на сценичната драматургия. Либретото на „Палячо“ е изградено върху истинска случка. Леонкавало композира тази си опера, за да участвува в конкурса на миланския издател Сонзонио през 1890 г. Първата награда на този конкурс е присъдена на операта „Селска чест“ от Пиетро Маскани. „Палячо“ не е допусната, тъй като конкурсът е само за едноактни опери. Две години по-късно самият Сонзонио помага „Палячо“ да бъде поставена на сцена. Нейната премиера се състояла на 21 май 1892 г. в театър „Дал Верме“ под диригентството на Артуро Тосканини. Ролята на Канио изпълнява известният тенор Морел. Посрещната с възторг от публиката, „Палячо“ скоро завладява световните оперни сцени
Из режисьорската концепция на спектакъла:
Проблемът за ревността, която кара забравяйки разума да извършиш убийство и морално и физически в името на честта е в основата на сюжета и на “Селска чест” от Маскани и на “Палячо” от Леонкавало. Класическата формула – “извършване на престъпление от любов” е представена в спектакъла от различни гледни точки и позиции, а именно: оправдаване или не на убийство извършено като крайна емоционална реакция в защита на честта, в името на съкровената любов или заставането зад правото на всеки да обича, да бъде свободен  и да бъде обичан  извън “моралните”  норми на брака, обществените предразсъдъци, въпреки професията, въпреки разума и т.н...
Според режисьорската концепция двете едноактни заглавия са обединени от една и съща тема, разглеждана огледално, в един спектакъл от две части, където действието се развива на едно и също място, но в различно време.
В “Селска чест” доминира женската позиция по въпроса за изневярата. Майката, Годеницата и Любовницата - три жени, три различни съдби под погледа на “обществото”.
В “Палячо” мъжкото его, мъжката чест, мъжката страст, надпревара, похот, сила са водещите в действието доминанти. Личната драма на Артиста – клоун Палячо, прераства в протест срещу своята Публика, нещо повече, прераства в протест срещу влиянието на общественото мнение. Дали това обаче е проблем само на Артиста, който разгръща, своите страсти, разголва своето Аз на сцената – арена, сам пред своята публика или е проблем на много от нас? Като, че ли всички ние правим повече заради другите, които гледат, изискват, очакват и ни съдят, а не заради самите нас или близкият човек до себе си. В това се състои и актуалността на темите, поставени в “Селска чест” и “Палячо” – две произведения написани един век назад, където Любовта, Изневярата като предателство и Честта воюват в името на това, да си свободен да избираш, да бъдеш “Себе си”!
 

Нина Найденова – режисьор




ant

Работно време: Държавна опера Варна: 10:00 – 19:00 (понеделник – петък) и 11:00 – 18:00 (събота), 052 66 50 22


Летен театър: 10:00 - 19:00 всеки ден, тел.: 052 612 803;
Адрес:



ant2

Вашият коментар ще бъде първи!








Най-коментирани постановки
 Лекция №1 за народното творче... 133 коментара
 Вражалец 116 коментара
 "Ножица - трепач" 78 коментара
 Живак 56 коментара
 ДЪРВО БЕЗ КОРЕН 45 коментара
  45 коментара
 "Много шум за нищо" 40 коментара
 Страхотни момчета 39 коментара
 Операцията 39 коментара
 Записки на един луд 35 коментара
 
 
Анкети към постановки
Най-интересен въпрос
Кой не е убиеца в пиесата?
"Ножица - трепач"
( 777 отговора )
Най-труден въпрос
Как е истинското име на Алекс?

( 0 верни от 0 отговора)
Най-лесен въпрос
Кой от тримата братя-войводи не е от Бимбеловия род?
Как Инджето не стана цар
( 1 верни от 1 отговора)
 
Най-разглеждани постановки
4.
6.
 





 
|   Благоевград   |   Бургас     Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker