Театрални новини



Андрю Волкофф: „Любовна песен“ е лек за самотата и липсата на любов в дигиталния свят, в който живеем

08.12.2018

Андрю Волкофф: „Любовна песен“ е лек за самотата и липсата на любов в дигиталния свят, в който живеем
На 9 декември от 19:00 ч. в Камерна зала на Младежки театър „Николай Бинев“ постановката „Любовна песен“ ще празнува своето юбилейно 100-тно представление. Впечатляващо постижение за спектакъла, благодарение на който любовните песни по радиото придобиват смисъл. Спектакъл, който докосва нежно и прегръща силно. Спектакъл, който е усмихвал, разплаквал, развълнувал, замислял, вдъхновявал и извисявал публиката вече 99 пъти. По този празничен повод се свързахме с режисьора на спектакъла - американецът Андрю Волкофф, с когото разговаряхме за хубавите спомени, любовните песни и защо се отдалечаваме един от друг и с какво бихме могли да излекуваме самотата и отчуждението си.
 
 
Премиерата на постановката „Любовна песен“ в Младежки театър „Николай Бинев“, на която вие сте режисьор е преди повече от 6 години. Какъв е първият ви спомен от този красив проект?
 
Първият ми спомен е вълнението от възможността да работя и поставя в държавата, от която са дошли моите баба и дядо. Смятам се за късметлия, че имам възможността като човек на изкуството да работя и да се потопя в културата, на която съм наследник. Още от първия миг знаех, че пиесата, която съм избрал ще се окаже специална.

Беше ли „Любовна песен“ пиеса, върху която сте искали да работите от много време и как избрахте именно нея?
 
Всъщност домакините от Младежки театър „Николай Бинев“ бяха изключително любезни и ми предоставиха възможността да предложа няколко възможности за текстове, върху които да работя. Смятах, че търсим американска комедия, но бях притеснен, че, ако се спрем на пиеса, която е „твърде американска“ или изпълнена с множество идиоматични изрази, то тя няма да бъде способна да повлияе на българската публика. Когато обаче прочетох „Любовна песен“ веднага почувствах връзката. Пиесата е очарователна, абсурдна, докосваща и знаех, че може да бъде преведена добре. Смятам, че по красив начин обръща внимание на чувството за отчужденост, което хората усещат в днешно време. Същевременно с това „Любовна песен“ е забавна и трогателна. Най-важното беше, че вярвах, че пиесата може да си говори с публиката, независимо американската или българската.
 
Какви са разликите между американския и българския театър, които Вие забелязахте, работейки върху „Любовна песен“ в Младежки театър „Николай Бинев“?
 
Българската репертоарна система беше основната разлика, която забелязах. Ние нямаме нищо подобно в Америка (или, ако има възприемане на такава система, то съвсем малко театри я използват). Самият репертоарен модел разкрива още повече разлики: продължителността на репетиционния период, работейки с определена група актьори и декори, които се строят и развалят всеки ден. Когато научих, че ще бъда в София 3 месеца и ще репетирам „Любовна песен“ 2 от тях, то се чудих какво ще правя с актьорите цели 2 месеца. В Америка, когато говорим за репетиционен период за дадена постановка, ние говорим за стандартната американска практика за репетиции, която е 3 и половина до 4 седмици с репетиции по 7 часа на ден. Българската репетиционна система позволява много по-дълъг репетиционен период, но репетиционните дни са много кратки, защото актьорите участват в представления почти всяка вечер. Не мисля, че до срещата ми с българските актьори бях срещал актьори, които могат да поддържат живи 7 или 8 представления в главата си, участвайки редовно във всяко едно. Те са като театрални супергерои! 

Също така, в Америка, нашите декори се строят с идеята да бъдат издръжливи. Те се строят така, че да останат на местата си 4 или 6 седмици или дори повече, доколкото в България има усещането, че декорите не се създават с идеята да бъдат постоянни и фиксирани, тъй като обикновено те трябва да могат да се построяват и развалят за кратък период. Подобно на преходността на театъра предполагам...

Защо смятате, че пиесата има такъв изключителен успех – 100 представления в рамките на почти 7 години?

Не мога да повярвам, че минаха вече почти 7 години. За мен беше чест, когато разбрах, че „Любовна песен“ ще бъде включена в репертоара на театъра, но не съм имал идея, че ще остане за толкова дълго. Трогнат съм, че българската публика е усетила този проект близо до сърцето си. Мога да си обясня защо „Любовна песен“ е толкова успешна пиеса. В ядрото си тя говори за универсалните теми като любовта, семейството, самотата, връзката, изолацията... Всеки е изпитвал подобни чувства в хода на своя живот и смятам, че това е причината пиесата да е толкова достъпна за публиката.
И все пак, тези теми нямаше да бъдат представени толкова добре, ако не бяха изумителните актьори, които участват в спектакъла. Петър Кауков ми помогна да оформим страхотно разпределение от щатни актьори към Младежки театър „Николай Бинев“. Нашите актьори не се страхуват да споделят с публиката – уязвимостта си, хуморът си, любовта си, тяхната изолация се превръща в тази на персонажите. Също така усетих, че тяхното невероятно познанство като щатни актьори на театъра обогатява допълнително изживяването за публиката. Силвия Лулчева, Светльо Добрев, Николай Луканов, Елена Бърдарска, Рая Пеева и Александър Хаджиангелов създават изтънчено, нюансирано, естествено представление, което смятам, че позволява на публиката да се припознае в персонажите на пиесата.

Беше ли трудно за вас да работите в различна етнолингвистична среда?
 
Имам умението да научавам нови езици, но все пак, възприемането на изцяло нова азбука е нещо съвсем различно, макар че имам български корени. За мое щастие съм завършил френски, а актьорите владееха добър английски. Така че някои репетиции ми изглеждаха като ден в ООН – аз режисирам на английски, давайки насоки на френски, а актьорите си говореха на български, за да са сигурни, че са разбрали всичко, допълвайки на руски!
Езиковите препятствия изглеждаха още по- сложни, когато ставаше въпрос за сценографията и костюмите. Елена Иванова, моята прекрасна и изобретателна сценографка, говореше български и френски. Аз, от друга страна, говорех френски и английски. Така че цялаъя сценография на представлението се извършваше изцяло en français! Което всъщност беше чудесно изживяване! Да обмислиш точно кои думи трябва да използваш, за да изразиш какво си представяш в главата си, или да обсъждаш различните нюанси на цветовете на сцената – това те кара да осъзнаеш всеки избор, който правиш като режисьор. Накрая с нея станахме много близки и ми липсва с нейните неделни вечери.
Живее ли „Бийн“ във всеки един от нас?
 
Разбира се! Мисля, че именно това е, което го прави близък до публиката. Той въплъщава всички възможности в нашия живот. Всички желаем връзки и любов в живота си и имаме възможността да променяме обстоятелствата, да променяме света, в който живеем във всеки един момент. Смятам, че Бийн е страхотен пример как, ако възприемем позитивната нагласа и любовта към живота, независимо какво другите хора биха си помислили за нас, можем да постигнем много за нас самите. Можем да постигнем радост и щастие, но също така това поведение може да ни донесе болка и тъга. Това обаче е наградата да живееш живота пълноценно. Това са емоциите и преживяванията, които дефинират и задоволяват човешкото ни съществуване.

Много хора, които са гледали постановката споделят, че имат усещането, че постановката е била за тях самите. Защо смятате, че „Любовна песен“ има толкова интимно и лични въздействие върху публиката?

Wow! Тогава предполагам, че съм свършил работата да докосна българската публика. Дълбоко съм трогнат от факта, че хората са се чувствали по този начин, гледайки „Любовна песен“.
 
До известна степен отговорих на въпроса, но вярвам, че причината не е една, а комбинация от причини. „Любовна песен“ има толкова значително влияние върху хората, заради ранимостта на актьорите и силата на текста.
Пиесата изисква актьорите да споделят себе си с публиката, докато разказват история, която докосва универсални чувства у зрителите. Поради факта, ще актьорите са толкова умели в занаята си, и защото пиесата обръща внимание на теми, които са важни за всеки от нас, преживяването позволява на зрителите да докоснат някои основни чувства, които всеки от нас усеща, но прекарварваме много време, опитвайки се да ги изхвърлим от живота си. Това е изключителното преживяване на живия театър: талантливи и умели актьори работят върху теми, създавайки катарзис за публиката.. .
 
Пиесата акцентира върху ключови емоционални и психологически елементи на живота, които се превръщат в основни проблеми на нашето време – самотата, желанието за бягство, усещането, че хората наоколо не ни разбират, изолацията – физическа и психическа. Според вас дали „Любовна песен“ е постановка изпреварила времето си?
 
И да, и не. Смятам, че за темите за самотата, желанието за бягство, усещането, че хората наоколо не ни разбират, изолацията винаги са били наоколо, просто в различна форма. Пиесите на Тениси Уилямс „Стъклената менажерия“ и „Трамвай желание“, както и „La Ronde“ от Артур Шницлер, „Бунтовник без кауза“ са само няколко примера, които ми идват наум. Но причината, поради която тези проблеми резонират толкова силно сега е, защото изпитваме глобално световно усещане за отдалечаване, което преминава отвъд културата, социалната класа или пола, благодарение на интернет. Инструментът, който беше създаден, за да ни сближава, всъщност ни отдалечава един от друг. Ние вече не се виждаме на срещи на живо - ние намираме любов и секс онлайн или през приложения. Социалните мрежи създават повече разделение, отколкото обединение, освен, ако не общуваме с хора, които мислят като нас. Затова смятам, че „Любовна песен“ се появи в точното време. За мен, постановката служи като мехлем и лек за самотата, изолацията и липсата на любов в дигиталния, онлайн свят, в който живеем.
 
 




всички новини от Младежки театър „Николай Бинев“ »

профил на Младежки театър „Николай Бинев“ »

всички новини септември »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker