„Американска рулетка” от Александър Мардан е януарското премиерно заглавие на Драматичен театър „Стоян Бъчваров” Варна, с чиято режисура се е заел Костадин Бандутов. Премиерният спектакъл предстои на 18 януари от 19.00 ч. на Сцена Филиал, предпремиерата ще се играе на 17 януари.
Писането на пиеси е хоби на родения през 1956 г. във Владивосток корабен инженер Александър Мардан. До 1991 г. той работи във флота, след което се захваща със собствен, печеливш бизнес, а през последните 10 години се превръща и в един от най-поставяните на руска и украинска сцена драматурзи. Негови пиеси се играят също в САЩ и Израел. Александър Мардан, освен автор на няколко филмови сценария и пиеси, е и инициатор и основен спонсор на Международния театрален фестивал "Срещи в Одеса". Досега в България негови творби са представяни в Сатиричния и в Бургаския театър, а „Американска рулетка” ще има своята българска премиера на сцената на Драматичен театър „Стоян Бъчваров”. Идеята тръгва от артистичния директор Пламен Георгиев, който се свързва с автора, получава правата за поставяне на творбата и дори сам я превежда.
Американска рулетка в ролята на Deus ex machina
В „Американска рулетка” се преплитат злободневни теми от посттоталитарната действителност, в която героите търсят всякакви начини за оцеляване, подведени от хазартните примамки на консумативното общество. В трагикомичните ситуации, изградени според законите на черната комедия с хумор на ръба на отчаянието, българският зрител безусловно ще разпознае фрагменти и лица от своето обкръжение. Основният сюжетен инструмент, с който авторът обосновава надеждата за спасение на героите, е онзи Бог от машината Deus ex machina (лат.), познат още от античността. Ако в древността похватът е отразявал вярванията в ключовата роля на боговете, то в следващите епохи той става нарицателен за търсенето на развръзка, продиктувана по най-необикновен начин и свише от съдбата. В случая „Американската рулетка” се явява точно в ролята на Deus ex machina.
Запитан в едно интервю какво е отношението му към неговите герои, Александър Мардан отговаря: „Съществува такава формула, според която авторът пише за себе си, режисьорът поставя за себе си, зрителят идва в театъра заради себе си. Когато такива писатели като Лев Толстой и Густав Флобер твърдят: „Анна Каренина – това съм аз!” и „Ема Бовари – това съм аз!”, то безусловно трябва да им се вярва. И аз съм навсякъде в своите герои, разбира се, не на чисто автобиографично равнище, а на равнището на различни емоции. В процеса на писане авторът разговаря със самия себе си, казва си разни неща, възразява им и така се ражда диалогът – основата на драматургията. Не съм поклонник на новата драматургия, когато на сцената се случват всякакви аномалии и се показват всякакви човешки извращения. Аз вземам героите си от действителността наоколо, за да покажа границите на съществуването, до което сме се докарали.”
Търсейки атрактивното начало между смеха и тъгата, режисьорът Костадин Бандутов определено е доволен от сценографията на Тодор Игнатов и артистичните превъплъщения на Милена Кънева, Николай Божков, Петя Петков, Даниела Викторова, Нели Вълканова, Илиян Марков, Мариела Станчева. Той разчита на силен зрителски интерес както заради самата пиеса, така и заради актьорската игра и не на последно място – заради музикалното оформление, което на живо поднася с китарата си бардът Владимир Стоянов.
Виолета Тончева
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК