Театрални новини



13 000 зрители в Холандия и Белгия аплодираха „Катули Кармина” и „Кармина Бурана” - най-модерната постановка на Варненската опера

21.10.2011

13 000 зрители в Холандия и Белгия аплодираха „Катули Кармина” и „Кармина Бурана” - най-модерната постановка на Варненската опера
Най-новата постановка на Държавна опера Варна върху ценичните кантати „Катули Кармина” и „Кармина Бурана” от Карл Орф заслужи аплодисментите на 13 000 зрители по време на октомврийското турне в Холандия и Белгия, както сочат данни на Opera International и холандските партньори от Supierz Music Management. Това съобщи на пресконференция на 19 октомври Даниела Димова – директор на ТМПЦ Варна.

Тя изрази удовлетворението си от първото крупно международно турне на операта за 2011 г. с първата българо-холандска копродукция, реализирана от международен постановъчен екип: режисьор Мариане Бергльоф, хореограф-постановчик Мартин Зомерлате, сценограф Андрей фон Шлипе, светлинен дизайн Труи Малтен, костюмограф Катрин Рьоле, диригент Найден Тодоров. В турнето участваха варненски артисти от състава на операта – солисти, хористи, балетисти, оркестър и технически служби, включително 13 хористи от Държавна опера Русе и 8 млади таланти от Детско-юношеската опера при Общински детски комплекс Варна. Даниела Димова проследи историята на мащабния проект от премиерата на „Кармина Бурана” на 18 август във второто издание на Опера в Летния театър 2011 до българската премиера на 28 септември на Основна сцена на „Катули Кармина”. В България „Катули Кармина” е имала само 2-3 концертни изпълнение в София и Русе, но никой досега не е дръзвал да постави тази тази творба на сцена. След премиерата във Варна, на която цялото произведение бе показано в последователността, замислена от Карл Орф – първа част „Катули Кармина” и втора част ”Кармина Бурана”, трупата представи 10 спектакъла и 3 концертни изпълнения от 1 до 16 октомври в най-големите градове на Холандия и в един белгийски град.

Топлото посрещане и пълните салони, особено 10-минутните аплодисменти в столицата на Холандия Хага, остават най-трайното впечатление за Даниела Димова от петте дни, в които тя е успяла да проследи хода на турнето. За мен е от особена важност, че само няколко дни преди официалната визита на българския премиер Бойко Борисов в Хага, във връзка с отказа на Холандия да допусне България в Шенген, ние предложихме един изключителен български сценичен продукт, с който покорихме публиката в холандската столица. В този смисъл, вярвам, че успяхме да постигнем не само своите артистични, но и по-висши държавнически цели, изтъкна директорката. В Хага артистите са били поласкани от специалните поздрави, поднесени им от двама представители на нашето посолство. Съпричастна към изявите на варненските творци в Холандия за известно време е била и Даниела Петрова – председател на Парламентарната комисия по култура, медии и гражданско общество, под чийто патронаж се проведе българската премиера на „Кармина Бурана” и „Катули Кармина”.

Варненската постановка е играна и в Новия Luxor Theater в Ротердам, една много престижна сцена, на която се изявяват най-големите оперни, театрални и танцови артисти от цял свят. Холандия поддържа само няколко държавни театъра, докато повечето сцени, включително Luxor Theater, имат статут на открита сцена и основната грижа на техните директори е да напълнят залите си с качествен артистичен продукт от различни страни. Щастлива съм, обобщи Даниела Димова, че ние предложихме точно такъв продукт и неговото представяне в Холандия бе изключително успешно.

По-нататък тя обърна внимание върху един друг, съществен елемент от турнето - лобирането за кандидатурата на Варна за европейска столица на културата през 2019 г. Според една от клаузите в договора с холандските партньори, логото на варненската кандидатура присъства във флаерите, раздадени с десетки хиляди, и разбира се в програмите на постановката, продавани преди всеки спектакъл.

Друга новина по темата е, че като член на Инициативния комитет за издигане кандидатурата на Варна за европейска столица на културата през 2019 г., Даниела Димова е водила конструктивни разговори с три знакови фигури от света на холандския артистичен мениджмънт, които ще бъдат предложени за поста артистичен директор на варненския проект. Това са Мартин Зандерс - главен диригент на Кралския Концертгебау-Оркестър в Амстердам, Тийверт Ферщер – диригент и арт мениджър от Амстердам и Хууб ван Даел – арт директор от Ротердам. Мартин Зандерс вече е поел ангажимент по проекта за кандидатурата на област Брабант за холандска европейска столица на културата през 2018 г.

След завръщането си от Холандия и Белгия екипът на Държавна опера Варна вече работи усилено върху следващото премиерно заглавие. Това е комичната опера „Граф Ори” от Росини, която за пръв път се поставя в България именно на варненска сцена.

Премиерата предстои през ноември.

До края на годината е планирано още едно международно турне, очаква се също нова копродукция с Оpera International, но подробностите ще станат ясни след подписване на съответните договори.

В заключение Даниела Димова охарактеризира постановката на „Кармина Бурана” и „Катули Кармина” от 2011 г. като най-модерната постановка на Варненската опера, чиято режисура, хореография, сценография и светлинен дизайн, заедно с творческите постижения на артистите, кореспондират с актуалните тенденции в съвременното европейско оперно изкуство.

Още за турнето от останалите участници в пресконференцията

Своите преживявания споделиха с журналистите пианистката Жанета Бенун (главен корепетитор), солистите Ирина Жекова (сопран) и Пламен Димитров (баритон), балерината Илиана Славова и диригентът на Детско-юношеската опера Ганчо Ганчев. Според Жанета Бенун всеки следващ спектакъл е бил по-добър от предишния, а заслугата за успеха се дължи на великолепната работа на диригента Найден Тодоров, също на хоровите диригенти Малина Хубчева, Христо Стоев и Ганчо Ганчев, на солистите и особено на оркестъра, хора и техническите служби, които са участвали във всички спектакли. За разлика от друг път, учуди се Жанет Бенун, творческият дух не спадна след последния спектакъл и на връщане към Варна колегите се заеха веднага с разучаване на партитурите за „Граф Ори”.

Точно това са европейските стандарти и темпото, към което се стремя като директор на Театрално-музикалния продуцентски център, репликира казаното Даниела Димова и изрази увереност, че оттук-нататък Варненската опера ще радва себе си и публиката с много повече премиери през годината, отколкото досега. Тя допълни също, че за добрия тонус на артистите имат значение и планираните точно в средата на турнето 3 почивни дни с много възможности за разтоварване, които със сигурност са допринесли за хубавите творчески постижения.

Ирина Жекова е впечатлена от срещата с професионалисти от европейски ранг като режисьорката Мариане Бергльоф и хореограф-постановчика Мартин Зомерлате, които след като приобщят към концепцията си артистите, последователно отстояват изискванията си пред тях. Връзката режисьор-актьор е най-важното нещо при подготовката, за да може една певица и актриса като мен да пресъздаде убедително своя образ на сцената. Работих с вдъхновение и мисля, че успях освен да покажа музиката на Карл Орф, да представя и режисьорското решение на постановъчния екип. В „Катули Кармина”, където играя Любовта, се стремя да пресъздам величието на това най-силно човешко чувство. Любовта се появява в един страшен момент за баритона, когато той, отдал се на пиянство и преминал през всички възможни удоволствия, вече е почти мъртъв. Но Любовта го съживява, дава му нов шанс, дава му Жената. Любовта го възражда. Любовта не се поддава дори на смъртта, както и завършва спектакълът. Посланието визуализира и транспарент с латинската сентенция Amor Omniа Est (Любовта е всичко), с който артистите шестват на сцената. Усетих образа на Любовта и ми е изключително приятно да се превъплъщавам в него, а ако съдя по усмивките и аплодисментите, публиката също го разбра и прие. Не бих могла да искам повече, каза Ирина Жекова.

Тя се спря и на наблюденията си като зрител на някои от представленията, в които не е била ангажирана. Окачестви със суперлатива разкошен последния спектакъл в Белгия, където хорът звучал много спято, топло и точно, а синхронната игра на целия екип внушавала усещането за мащабност и магичност – неслучайно Карл Орф е назовал точно така своите кантати – магически картини.

Пламен Димитров, който по обективни причини, не участва в турнето, но остава нашият солист в ключовата роля на Мъжа, потвърди мнението на останалите участници в пресконференцията за атмосферата на творчество, в която е създадена постановката. В нея докрай е изведена концепцията на постановъчния екип за универсалността на общочовешките послания, заложени от Карл Орф в средновековен контекст.

Примата на Варненската балетна трупа Илиана Славова говори за срещата си с такъв изключителен хореограф, танцьор и певец като Мартин Зомерлате, чиято хореография от техническа гледна точка не е сложна, но от артистична гледна точка предлага много предизвикателства. Тя оцени високо умението му да въвлича в хореографските си виждания и хористи, и солисти, и балетисти, така че в края на краищата да накара всички да се почувстват като едно цяло.

С благодарност за възможността в спектакъла и в турнето да се включат млади таланти от състава на Детско-юношеската опера, към директора на ТМПЦ се обърна диригентът Ганчо Ганчев. Безспорният резултат от това партньорство между професионалисти и любители, заключи той, е, че на сцената всички показват най-доброто от себе си и зрителите не могат да различат любителя от професионалиста.





всички новини от Държавна опера - Варна »

профил на Държавна опера - Варна »

всички новини ноември 2019 »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker