Столична библиотека представя изложбата "Монохром" на Бурян Томов
10.06.2015
Акцент в експозицията е портрет на Генко Генков
От 10 до 19 юни, от понеделник до петък между 9.00 и 17.30 часа, в зала "София" на Столична библиотека на пл. "Славейков" 4 могат да бъдат видени картините на художника Бурян Томов. Експозицията „Монохром“ представя образите на повече от 20 ярки личности, които по някакъв начин са оставили отпечатък у младия художник Бурян Томов. Картините показват обаятелни индивидуалности със силни характери. Всяко лице има собствено излъчване и история. И всяка картина е форма и израз на спонтанните идеи, мечти и чувства на автора. Освен черно-белите лица сред творбите има и няколко цветни – огнена живопис.
Бурян Томов е на 37 години, любител фотограф, кинезитерапевт, завършил е Националната спортна академия, учил е и психология в Нов Български университет. Занимавал се е с телевизия, един от продуцентите на сериала "Хотел България" по Нова Телевизия, бил е и на ръководна позиция в ТВ7.
Бурян Томов: „Харесвам маслото като средство на изобразителното изкуство заради широката гама от възможности, които позволява да бъдат разгърнати върху повърхността, в случая дървото и търдата текстура”.
Сред картините е портрет на Генко Генков, една от емблемите на българската живопис. Личността на бележития художник вдъхновява младия автор и той му посвещава първата си черно-бяла творба. „Самият той като артист винаги ми е бил интересен. Не съм имал възможност да се запозная с него лично, но бунтарският му дух и талантът му винаги са ме вдъхновявали.”, споделя Бурян Томов.
Всяко лице носи свое настроение и емоция, някои от образите разказват за онези, натрупани през годините мъдрост и яснота, за онова особено спокойствие и свобода. Други са замислени, вперили поглед в Пътя...
Авторът с много тънък естетски усет рисува старостта и успява да придаде красотата на преклонната възраст. От набраздените лица сияе една одухотвореност, чистота и свята смиреност. Картините по някакъв начин са огледални образи и персонификация на собствените ни страхове и копнежи. Разкриват целия спектър на човешкия опит и стремеж на душата да се изяви – свобода на духа, вяра, смирение, гордост, просветление, старост, младост, радост, красота ...
проф. д-р Бисера Вълева за МОНОХРОМ на Бурян Томов
Настоящата изложба е обединена, смислово и форматно, в няколко цикъла. Между графичните експресивни рисунки се открояват декоративни пана условно наречени пейзажи. Представените рисунъчни цикли формално се разделят на „Музиканти“, „Пушещи“, „Млади жени“, както и други портрети, които не са част от тези серии.
Такава работа е „Старата дама“ - едно на пръв поглед традиционно фронтално кадриране на лице с имагинерно насочено осветление, в контраст с плътен черен фон. Наново вглеждане в работата, обаче, асоциира с мисълта на Ремарк, че спомените са тези, които състаряват, когато не може да се развие умението да се забравя. За добро или лошо! Дребните детайли в лицето маркират следите на времето без натрапване, но и без възможност за обратимост. Не само в тази работа, но и в останалите творби от цикъла присъства непреодолимото усещане за „улавяне на мига“, за един несъстоял се Дориан Грей, за едновременната деформация и на портрет, и на портретуван.
Подобна е концепцията в работата „Жена с цигара“, в която могат да се открият паралели с пластичната философия на Е. Хопър – еднофигурана композиция, в която без излишни жестове се осъществява драматичен диалог със зрителя.
Работите от цикъла „Музика“ внушават по особен начин преходността на мелодията и непреходността на състоянието на духа. Вечер, меланхолични звуци, мъж, който свири на хармоника...В композицията жестът на ръцете изразява както желанието за приобщаване на наблюдаващия, така и на създаването на дистанцията на личното пространство. В същия контекст на наситен и безсловесен диалог е изградена главата на възрастен мъж с лула. Относително голямото бяло петно на фона в картината подчертава диагонала съсредоточавайки вниманието към вътрешната концентрация и вглъбеност на фигурата.
Като противовес на отминаващото време Бурян Томов представя в експозицията младостта и движението, изразената енергия. Енергия в разливащия се смях и динамичен танц, в съзиданието и очакването. Стойностен акцент в изложбата е експресивният, близък до натурата, портрет на Генко Генков. Силният черно-бял контраст в полагането на мазките създава странното усещане за драматичната цветност на картините му.
Бисера Вълева е дългогодишен преподавател в СУ "Св. Климент Охридски" и в НХА по "Живопис", "Графика" и "Книга и печатна графика". Доктор е по педагогика, професор по "рисуване и композиция"(2013) в СУ "Св. Климент Охридски". Работи в областта на живописта - кавалетна и монументална, като има специален интерес към работата върху хартия.
Носител на няколко награди и отличия по време на следването си и в следващата си творческа дейност. Нейни работи са притежание на НХГ, държавни галерии, частни сбирки както в България, така и в Македония, Румъния, Русия, Германия, Великобритания, Кипър, Молдова, САЩ, Канада, Испания, Югославия, Франция, Гърция, Черна Гора и други.
всички новини юни 2015 »
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК