Театрални новини



„Стабат Матер” от Перголези на Разпети Петък в зала Филхармония-Русе

07.04.2015

„Стабат Матер” от Перголези на Разпети Петък в зала Филхармония-Русе
На 10 април, Разпети Петък, от 19.00 часа в зала Филхармония, ще прозвучи сакралната творба на Джовани Батиста Перголези „Стабат Матер”. Вълнуващото произведение на италианския гений ще ни помогне да съпреживеем страданието на Божията майка в изпълнение на камерен оркестър на Държавна опера-Русе и хор „Дунавски звуци” под диригентството на Роберто Рега. Хормайстор Стелияна Димитрова. Соловите партии ще изпълнят Владислава Гарвалова и Андреана Николова.

“ Stabat Mater” /1736 г./ е една от знаменитите религиозни творби на Джовани Батиста Перголези за сопран, алт, хор и оркестър. Творбата въздейства по неподражаем начин със своето интимно и трогателно звучене и дълбоко прочувствени текстове.

Джовани Батиста Перголези е италиански композитор, цигулар и органист.
Роден е в Йези през 1710 г., където изучава музика до преместването си в Неапол през 1725 г. По-голямата част от живота си работи при благородниците в града.
Перголези написва повече от 10 опери и няколко интермедии, като най-популярни са "Слугинята-господарка", която първоначално е била сценка в антракта на неговата опера-серия "Гордият пленник", а после той я допълва и я прави самостоятелна опера и "Ливиета и Траколо", с което се причислява към най-значимите италиански композитори в този стил. С написването на "Слугинята господарка", която рязко се отличава от всички подобни произведения, създадени дотогава, става основоположник на т. нар. опера-буфа или опера-комедия. Композира и доста сакрални творби, като най-известното му произведение е „Стабат матер”.
През 1735 Джовани Батиста Перголези, едва двадесет и пет годишен, но вече добре познат най-вече със своите опери, драстично променя своя начин на живот. От Неапол, където основно живее и твори, той се премества в малкото градче Поцуоли, разположено наблизо. Основната причина за преместването му е неговото заболяване  от туберкулоза. Перголези се обръща към религиозната музика и написва и „Стабат матер“. Над „Стабат матер“ работи буквално до последните дни от живота си. Недоволен от написаното, композиторът внася нови и нови промени върху партитурата, докато  смъртта не го принуждава да спре. Датата на първото представяне на „Стабат матер“ е неизвестна. Като всеки истински иновативен продукт, „Стабат матер“ от Перголези не се признава веднага. Дори известният по това време Падре Мартини /голям музикален учен от XVIII век/ не успява да оцени произведението: „Стабат матер“ от Перголези съдържа твърде много пасажи, които по-скоро са подходящи за всяка  комична опера, отколкото за тъжна песен.." Всъщност, такива критики са преследвали всички велики автори на религиозни творби  от Бах до Верди.

Stabat Mater Dolorosa - «Скърбящата майка" е  една от средновековните секвенции - /религиозни песнопения, които се изпълняват по време на католическата литургия след „Алелуя”, преди четенето на Евангелието/. За автор на латинската поема, описваща страданията на Дева Мария в подножието на кръста на Голгота, се счита Якопоне да Тоди (периодът на живота му не е добре установен, роден е между 1228 и 1236 година, твърди се, че е починал през 1306), адвокат, според други източници францискански монах от италианския град Тоди. Текстовете на „Стабат матер“ влизат в едноименните творби на най-великите композитори на своето време /от  XV до XXвек/ - Палестрина, Хайдн, Шуберт, Росини, Лист, Верди, Дворжак, Пендерецки и др. Въпреки че играе съществена роля в католическото богослужение, днес „Стабат матер“ се споменава най-вече във връзка с музикалните произведения, написани по този текст.

Диригентът

Пианист, хормайстор и диригент Роберто Рега е роден през 1970 г. в Пескара (Италия), където получава диплома по пиано в Консерваторията "Л. Д'Анунцио". Между 1991 и 1996 г. той специализира при Виктор Мерджанов, професор в Московската консерватория. Паралелно учи композиция при Маестро Аландия и „Информационни технологии” в Университета „Аквила”. Прекъсва обучението си по компютърни науки, за да довърши музикалното си образование и формиране.
От 12-годишна възраст Роберто Рега участва успешно като пианист в редица международни конкурси, на които е лауреат или финалист. Изявява се като солист-пианист с различни камерни и симфонични оркестри в Италия, Полша, Русия, Франция, Египет, Швейцария и Холандия.

През 1997 г. Роберто Рега напуска Италия и е ангажиран като пианист в Гранд театър -Женева и Парижката опера. През 2002 г. неговата интерпретация на шопеновия Първи концерт му донася първа награда за виртуозно изпълнение – завършва с отличие в класа на Доминик Вебер в Консерваторията на Сион (Швейцария). Следва наградата на публиката на  Обществото на изкуствата в Женева, участва на турне с балета на Гранд театър -Женева в оперните театри на Женева, Кайро, Александрия и Монпелие.

От 2007 г. започва да учи хорово и оркестрово дирижиране в Консерваторията "Джузепе Верди" в Торино, която завършва с отличие и в двете специалности.

В Женева е хормайстор на хор Gospel Spirit и пианист и хормайстор на женския хор  Arte Musica /повече от 10 години/. През 2011 поема хор Laudate на Лозана Дирижира Оркестъра на Терни, оркестъра и хора на Консерваторията на Торино, Симфоничния оркестър на Мон Блан, Garden Musical - Гренобъл, Младежкия оркестър Виртуозите на Ню Йорк и др. В Русе талантливият музикант в продължение на повече от година натрупва завиден професионален опит като диригент – дирижира успешно сериозни големи оперни заглавия, кантатно-ораториални творби и симфонични концерти.

Солистите

Андреана Николова е солистка на Държавна опера-Русе. Започва да се занимава с пеене докато учи в училището за европейски езици „Св Константин-Кирил Философ“ в Русе. Продължава образованието си в Държавната музикална академия „Проф. П. Владигеров“ в София и още докато е студентка е забелязана и гостува в постановки на български и чуждестранни оперни сцени. Първата ѝ роля е на Улрика от „Бал с маски“ на Верди на сцената на Русенската опера.
Специализира в майсторските класове на Норман Шетлер, Александрина Милчева, Оливера Милякович, работи с Гена Димитрова. Участва в концерти и спектакли в страната и чужбина – Залцбург, Цюрих, Страсбург, Солотурн, Букурещ, Атина и др. Има участие в запис на Национална Опера - София под диригентството на Найден Тодоров. Андреана Николова е стипендиант на австрийската фондация Музиктеатър - Виена в Софийска Национална Опера.
Лауреат е на националните конкурси: „Пълдин“ – I награда, „Гена Димитрова“ – I награда, „Светослав Обретенов“ – II награда, „Парашкев Хаджиев“ – II награда, както и на международните конкурси: „Феручо Талявини“ (Австрия) - I награда и наградата на австрийската критика, „Ирис Адами Корадети“ (Италия) - III награда, „Борис Христов“ – III награда и наградата на публиката.
В репертоара й са централните мецосопранови партии от оперите „Дон Карлос“, „Аида“, „Трубадур“, „Бал с маски”, „Риголето”, „Фалстаф” на Верди, „Кармен” на Бизе, „Капулети и Монтеки“ на Белини и др. Предпочитана изпълнителка на кантатно-ораториални творби, в репертоара й се четат Реквием на Моцарт и Верди, „Меса Солемнис” от Бетовен, „Стабат Матер” на Перголези, Симфония №2 и „Странстващият калфа” на Малер, „Въоръженият човек” на Дженкинс и др. Има записи в БНР и БНТ.

Владислава Гарвалова завършва  ДМА”Панчо Владигеров”- София през 2003 година при доц. Ирена Бръмбарова със специалност класическо пеене.Участва в майсторските класове на проф.Мария Слатинару-Нистор/2002/ и  Гена Димитрова/2004/. През 2005г.  печели стипендия  за специализация  в Академия „Борис Христов” в Рим при Мирела Паруто, която я  кани за още един тримесечен курс в Рим през 2008г. Носител е на втора награда от Международния Конкурс "Франц Шуберт" 2009 и на Националния конкурс "Светослав Обретенов" 2002 - награда на публиката.
Владислава Гарвалова дебютира на родна сцена/Русе/ в „Дон Жуан" на Моцарт с ролята на Дона Елвира /април 2006/, след което постъпва в солистичния състав на Русенска опера. Същата година изпълнява и ролята на Графинята  в „Сватабта на Фигаро” /септември 2006/. Следват Мими от „Бохеми”на Пучини, Микаела от „Кармен” на Бизе, Реквием на Форе, Елизабет от „Дон Карлос” на Верди - с тази роля Владислава Гарвалова дебютира и на международна сцена в гр.Брашов /Румъния/, Татяна от "Евгени Онегин" на Чайковски, Аида от"Аида" на Верди, Леонора от "Трубадур", Реквием на Верди и Моцарт, Амелия от „Бал с маски” на Верди, Дездемона от „Отело” на Верди и др.
В репертоара на певицата влизат още ролите на Неда от „Палячи” на Леонкавало, Манон Леско и Тоска на Пучини, Антония от „Хофманови разкази” на Офенбах, Норма от едноименната опера на Белини, има богат кантатно-ораториален репертоар.
 

Стелияна Димитрова
Стелияна Димитрова
Владислава Гарвалова и Андреана Николова
Владислава Гарвалова и Андреана Николова
Роберто Рега
Роберто Рега



всички новини от Държавна опера - Русе »

профил на Държавна опера - Русе »

всички новини април »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker