Калин Врачански и Асен Блатечки в ролите на Моцарт и Салиери
04.12.2014
МУЗИКАЛНО - ТЕАТРАЛНИЯТ СПЕКТАКЪЛ “МОЦАРТ И САЛИЕРИ“ – една нетрадиционна среща с класическата музика
Калин Врачански и Асен Блатечки в ролите на Моцарт и Салиери
Дългоочакваният музикално-театрален спектакъл „Моцарт и Салиери”, чиято премиера се състоя с изключителен успех на юбилейното десето издание на музикалния фестивал „Моцартови празници” в Правец ще бъде представен на сцената на Русенската опера на 8 декември и на 16 януари. Спектакълът е съвместна продукция на фестивала и на Държавна опера-Русе. Основен вдъхновител е артистичният директор на „Моцартовите празници” оперната прима Христина Ангелакова, а диригентът Иван Ангелов е автор на цялостната концепция на спектакъла. Режисьор на постановката е Бина Харалампиева, която за втори път в своята богата творческа биография се среща с Моцарт /под нейната режисура е операта „Дон Жуан” на сцената на Софийската опера/. За ролята на Моцарт бе привлечен Калин Врачански, а ролята на Салиери се изпълнява от Асен Блатечки. Двамата актьори възхитиха публиката със своите ярки сценични превъплъщения. В ролята на Констанца блесна сопраното Симона Кодева, която освен с изумителните си вокални качества, впечатли със своята убедителна актьорска игра. В ролята на Катарина Кавалиери се представи брилянтното коларотурно сопрано Диана Василева, а сопраното Мариана Панова майсторски пресъздаде образа на съблазнителната Алойзия. Свежото и чаровно присъствие на актьорите Владимир Зомбори и Христо Пъдев предизвика бурните овации на зрителите. В спектакъла на сцената на езерото пред хотел Риу Правец Ризорт участваха още хор „Дунавски звуци” и оркестър на Държавна опера-Русе под диригентството на Иван Ангелов. Същият артистичен състав русенци ще могат да аплодират през декември и януари. На диригентския пулт ще застане Владимир Бошнаков.
Безспорен е изключителният успех на филма “Амадеус “ на Милош Форман, който навсякъде по света изигра огромна роля за популяризирането на музиката на Моцарт и повлия положително в отношението на широката публика към класическата музика. Творческият екип на „Моцарт и Салиери” залага на един атрактивен музикално-театрален спектакъл с оригинална музика на Моцарт и Салиери. Целта е по този начин да се привлече вниманието на още по-голям брой зрители към класическата музика, използвайки силното въздействие на “мита Моцарт“.
Музикално-театралният спектакъл „Моцарт и Салиери” се базира на идеята и драматургичния текст на една от четирите „Малки трагедии” на А. Пушкин „Моцарт и Салиери”. Драматургичната сила на темата за конфликта между посредствеността и гения е дала основа на различни литературни произведения и е била преразказвана в различни форми и жанрове, както е например пиесата “Амадеус“ на Питер Шафер и респективно - филмът “Амадеус“ на Милош Форман. Спектакълът е изграден в стила на моцартовия “Зингшпил“ т.е. немските опери на Моцарт - “Отвличане от Сарая“, “ Вълшебната флейта“ и др. с говорим текст и музикални номера, а не като италианските му опери, където текстът е певчески речитатив със съпровод на чембало. Музиката е от различни оркестрови произведения на Моцарт. Музикалните фрагменти – ариите, дуетите и ансамблите са от различни части на симфонии, клавирни, цигулкови концерти, ноктюрни, превърнати в певчески номера, с текст, специално написан според драматургията на спектакъла и мелодична линия, придържайки се строго към моцартовия оригинал. В спектакъла е включена и една оригинална ария от Салиери. Времетраенето на спектакъла е около два часа.
Сюжетът разказва различни моменти от пребиваването на Моцарт във Виена през последните десет години от неговия живот /1781-1791/, придържайки се относително към историческите факти. Отделено е специално внимание на конфликта, който се е породил в двора на Кайзер Йосиф II с появата на Моцарт във Виена и по-специално - с придворния композитор Антонио Салиери.
Повечето от действащите лица са автентични – Моцарт, съпругата му Констанца, нейната сестра Алойзия, Салиери, Кайзер Йосиф II, Катарина Кавалиери, ученикът и приятел на Моцарт - Ксавер Зюсмайр, който завършва Реквиема...но също така има и не-автентични персонажи, като директора на операта и съветникът на Кайзера.
Важна роля в драмата играят двамата коментатори /както е функцията на хора в старинния гръцки театър/, които не само коментират действието, те са и представители на общественото мнение, но в определени моменти с маски се въплъщават в различни персонажи. Хорът участва епизодично в няколко музикални фрагменти.
В спектакъла е цитиран цялостният текст на пушкиновата трагедия “Моцарт и Салиери“, включени са и цитати от “Амадеус“ на П. Шафер.
всички новини от Държавна опера - Русе »
профил на Държавна опера - Русе »
всички новини април 2020 »
|
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК