Театрални новини



110 години академично обучение по керамика в НХА

24.10.2014

110 години академично обучение по керамика в НХА
28 октомври–14 ноември 2014

Откриване - 28 октомври (вторник), 18:00 часа
Галерия „Академия“, ул. „Шипка“ 1

На 28 октомври (вторник) от 18:00 часа в галерия „Академия“ на НХА ще бъде открита изложбата „110 години академично обучение по керамика в НХА“. Изложбата представя предмети от музейната колекция на Академията, които ще бъдат представени за първи път пред публика. Работите от музейната колекция са свързани с развитието на приложните изкуства в България и събирани в продължение на целия период от съществуването на специалността.
В изложбата са включени и произведения на автори от различни поколения, но всичките възпитаници на Националната художествена академия. Сред тях са и днешните преподаватели в специалност „Керамика“ – проф. Красимир Джидров, проф. Ивана Енева, проф. Божидар Бончев, доц. Мартин Петков.
За отбелязването на 110 годишнината на специалност „Керамика“ се подготвя каталог на колекцията: „Музейна сбирка на Националната художествена академия. Колекция Керамика“.
Като инициатива на специалността е и мозайка от керамични плочки с автографи на възпитаниците й, която е в процес на реализация. 
Изложбата „110 години академично обучение по керамика в НХА“ е част от научните и художествено-творческите проекти на НХА.

Специалност „Керамика“
Историята на специалност „Керамика“ е свързана с началните етапи от основаването и развитието на Държавното рисувално училище (1896). Между 1900-1904 г. се откриват школите по декорация, резба и керамика, а цар Фердинанд поръчва закупуването на първите керамични пещи и глазури от Германия. От този момент започва обучението в специалността „Керамика“, което през годините преминава през различни фази, свързани със социо-културната динамика на българския художествен живот.

Основател на специалността е Стефан Димитров (1874-1937), който заема длъжността професор по керамика от 1904 до 1932 година. Стефан Димитров е завършил Висш институт по изкуствата във Виена, практикувал е във Франция, Англия, Германия, Австрия, Дания, основател е на първото керамично предприятие у нас „Изида“. Стефан Димитров допринася за изнамирането и изследването на качествата на много суровини, използвани и до днес в керамичната промишленост, съставя рецепти за порцеланови, фаянсови и каменинови маси, както и подходящи за тях глазури и бои. Проучва и популяризира керамиката на Патлейна, Преслав, Мадара и българското Възраждане. Автор е на майоликите за софийската баня, халите и Синодалната палата.

През 1908-1909 г. Рисувалното училище се преименува в Художествено-индустриално училище, с което се активизират връзките с промишленото производство, в това число и керамичното. С превръщането на ХИУ в Художествена академия през 1921-22 г. се акцентира главно върху творческите измерения на образователния процес. В отдела за приложни изкуства, обаче работата остава традиционна.

През 1932 г. в специалността постъпва като преподавател Стоян Райнов – автор, който значително разширява и обогатява художествените проблеми на керамиката по отношение на формата, предназначението и връзката й с художествените традиции. Със своето творчество, изложби и преподавателска дейност, Стоян Райнов доказва, че не технологията, а художественото решение, свързано с характеристиките на керамичния материал е новият път за развитието на изкуството. В ателието по керамика се премахват готовите порцеланови европейски модели и копирки. Работи се с местен материал, като се създават разнообразни форми и декоративни композиции. Въвеждат се различни техники, съобразени с поставените задачи. Студентите създават проекти и ги осъществяват в подходящ материал, използват по-актуален начин пластическите идеи на старото наследство.

От 1952 година асистент на Стоян Райнов е Венко Колев, чиито разностранни търсения в областта на керамиката определят високото й съвременно равнище в българската и европейска художествена култура. Сред заслугите на В. Колев е намирането на различни нива на релация между старата традиция (например праисторическото изкуство) и съвременното пластическо мислене, които значително разширяват творческия периметър на керамиката.
През 1972 г. се основава нова специалност – „Силикатни форми“ (днес „Порцелан и стъкло“), ръководена от проф. Г. Коларов, чиито приоритет на действие е дизайнът на финната керамика в България.

Съвременните перспективи пред специалността са свързани с новите посоки в обучението и дейността на преподаватели като проф. Красимир Джидров, проф. Ивана Енева, проф. Божидар Бончев, доц. Мартин Петков.
Историята на специалност „Керамика“ е много показателна за битието на приложните изкуства у нас, които от занаят в началото на ХХ век, бързо се превръщат в автономна художествена сфера, където се решават пластически проблеми, тъждествени с тези на изящните изкуства.

Днес, обучението по керамика е съобразено със съвременния аспект на керамичното изкуство, базирано на индивидуалната артистична практика. Основната цел на обучението е подготовката на специалисти в областта на съвременната художествена керамика и на съвременните изкуства, предназначени за публична среда, на създаването на уникални авторски серии на керамични предмети, както и придобиването на задълбочени знания в областта на керамичната технология.



всички новини април »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker