Театрални новини



Програма на летен музикален фестивал "Августа Траяна", Стара Загора

04.06.2014

Програма на летен музикален фестивал
ЛЕТЕН МУЗИКАЛЕН ФЕСТИВАЛ „АВГУСТА ТРАЯНА“
18 юни – 10 септември 2014

Античен Форум „Августа Траяна“, Стара Загора

18  юни /сряда /, 21,00 ч., Античен форум „Августа Траяна“
ДИДОНА И ЕНЕЙ
Участват: Хор, оркестър и балет на Държавна опера Стара Загора
„Дидона и Еней“ е създадена е по либрето на известният английски поет Наум Тейт, стъпило върху епическата поема на Вергилий „Енеида”. Предполага се че първото и представяне е не по-късно от лятото на 1688 г. в пансиона за благородни девици на Джузая Прийст в Челси, Лондон. Операта е написана по поръчка на Джузая Прийст по повод преместването на пансиона в нова сграда. „Дидона и Еней” се развива в 3 картини и основно върху древногръцкия мит.
Царицата на Картаген Дидона, по волята на Афродита(Венера), посреща гостоприемно славния троянски воин Еней, влюбва се в него и живеят известно време заедно. След няколко месеца обаче, следвайки повелята на Зевс (Юпитер), героят отплава с флотата си. Дидона не може да понесе раздялата и се самоубива.
В операта на Пърсел има и нови персонажи – вещиците, зъл дух,който се преобразява на бог.  Пърсел стъпва върху достиженията на италианската и френската опера, но намира свой самостоятелен път, опирайки се върху националните традиции. Композиторът създава свой самобитен оперен стил, в който са обобщени забележителностите на английския драматичен театър, на придворните театрални представления – „маските” и на мадригалния стил. Самобитността на операта най-ярко се изразява в нейната фолклорна основа. Пърсел внася в операта свежи народни мелодии и ритми, характерни шотландски и ирландски песни и битови танци, между които и моряшкия танц хорнпайп.

25 юни и 27 юни, 21,00 ч., Античен Форум „Августа Траяна“
АЦИС И ГАЛАТЕЯ


От Георг Фридрих Хендел/Волфганг Амадеус Моцарт
Пасторална опера в едно действие /2 картини/ Либрето Джон Гей /по 13 книга от „Метаморфози“ от Овидий/. Участват: Галатея /балет/ - Кремена Костова, Ромина Славова
Ацис /балет/    - Николай Георгиев, Станко Танев
Хор, балет и оркестър на Държавна опера-Стара Загора
Първото изпълнение на операта е на 25 май 1732 г. в Лондон.
Главната героиня Галатея е прекрасна морска нимфа, в която е влюбен циклопът Полифем. Тя пък обича силно сицилианския овчар Ацис. Деймън, пастир и приятел на Ацис, се опитва да вразуми приятеля си, като му разказва за преходността на любовта и на всичко земно. Но Ацис е непоколебим в любовта си към Галатея. От ревност Полифем убива Ацис, а неутешимата Галатея превръща своя любим Ацис в бистър планински поток – вечен символ на Любовта, Чистотата и Верността.

10 юли и 11 юли, 21,00 ч., Античен форум „Августа Траяна“
БИТКАТА НА ТАНКРЕД И КЛОРИНДА

от Клаудио Монтеверди Участват: „Битката на Танкред и Клоринда“ е кратък епизод от епичната поема на Торквато Тасо „Освободеният Йерусалим”. Публикувана  е като част от осмата книга на Монтеверди "Мадригали за Любовта и Войната". Първото и представяне е през 1624 г. във Венеция, Palazzo Mocenigo.
Танкред  е славен рицар от редиците на кръстоносците, а Клоринда е жена- воин. Тя е мюсюлманка и воюва за сарацините. В ранната фаза на военните действия, Танкред е  впечатлен от  красотата на Клоринда и се влюбва в нея.  През нощта Клоринда, преоблечена и въоръжена като мъж,  е провокирана от християнската обсада. При завръщането си в редиците на своите, тя е предизвикана от Танкред и  приема поканата му за двубой. Тяхната битка продължава цяла нощ и накрая Клоринда е смъртоносно ранена. Докато лежи умираща, тя моли да бъде покръстена. След като Танкред  донася вода, разбира, че се е бил с  Клоринда. Той е силно ужасен , но успява да извърши покръстването преди Клоринда да издъхне в ръцете му.

БАЛЪТ НА НЕБЛАГОДАРНИТЕ ЖЕНИ

от Клаудио Монтеверди Участват: Според поета Отавио Ринучини „Балът на неблагодарните жени” е замислен първоначално, като полудраматичен балет. За първи път произведението е представено в Мантуа на 04 юни 1608 година, като част от сватбените тържества за Франческо Гонзага, син на покровителя на Монтеверди-Дука на Мантуа  и Маргарет Савойска. По-късно първоначалната версия е преработена от Монтеверди за друго събитие.
Венера и Купидон отиват при Плутон, Цар на подземния свят. Те му разказват с горест, че стрелите от лъка на Купидон вече не действат за дамите от Мантуа, подиграващи се на мъжете, които ги обичат. Купидон пита Плутон, дали да доведе в подземния свят духовете на „неблагодарните жени“, които отхвърлят Любовта  - за да им покаже какво съдба ги очаква в отвъдното. Плутон се съгласява и духовете на "неблагодарните дамите" влизат и танцуват "две по две ... с тежки стъпки". В това време  Плутон пее своето предупреждение към жените в публиката. А „неблагодарните жени“ пристъпват в подземния свят, пеейки и плачейки за  "чистия и свеж въздух" на горната земя.

15 юли /вторник/, 21,00 ч., Античен форум „Августа Траяна“
ГАЛА - КОНЦЕРТ

Закриване на Сезон 2013/2014 3 септември /сряда/, 21,00 часа, Античен форум „Августа Траяна“
ДИДОНА И ЕНЕЙ

Опера в 3 картини от Хенри  Пърсел
Либрето Наум Тейт (по мотиви от „Енеида“ от Вергилий) Участват: Из „Енеида” на Вергилий
…Пунийци Знатни очакват пред прага Дидона, която се бави
В своята спалня. А конят и, блеснал цял в злато и пурпур,
Удря земята с копита и хапе юздата си, цяла
В пяна. Най-сетне и тя се задава със свита голяма.
Дреха сидонска, извезана вещо, плещите и голи.
Стремето-златно, косите и – стегнати с лента от злато.
Златен чапраз под гърдите пристяга и дрехата, цяла
В пурпур. Фригийците, наедно с Юл, заликувал от радост,
Също потеглят. До нея застава Еней, надминаващ
Всички по хубост. Към нейната свита прибавя и свойта…..

9 и 10 септември, 21,00 ч., Античен форум „Августа Траяна“
АПОЛОН И ХИАЦИНТ

От Волфгант Амадеус Моцарт    либрето Руфинос Видл по „Метаморфози“ на Овидий Участват: Като подражава на италианските образци, през 1767 г. Волфганг Амадеус Моцарт композира и представя на 13 май по случай завършването на учебната година в Залцбургския университет операта “Аполон и Хиацинт” на латински език.
Крал Обал  и синът му Хиацинт ще бъдат жертвани в чест на бог Аполон, но олтарят е ударен от мълния. Аполон идва, за да предложи приятелството си на Хиацинт и любовта си – на сестра му Мелия. Надеждите на Мелия да се омъжи за бог обаче са разбити, когато Зефир съобщава, че Аполон е убил Хиацинт с диск. Докато свърши разказа си обаче, Аполон е силно разгневен и запраща лъжеца с ураганен вятър. Умирайки, Хиацинт посочва Зефир за свой убиец. Мелия и Крал Обал пеят изключително тъжен дует, който разчувства Аполон и той превръща Хиацинт в цвете /зюмбюл/ и отново се врича в любов пред Мелия.




всички новини от Държавна опера Стара Загора »

профил на Държавна опера Стара Загора »

всички новини октомври »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker