Театрални новини



"Исус Христос" възкръсва във Варна

12.04.2014

Премиерни спектакли на рокоперата „Исус Христос суперзвезда” на 15 април и на 17 април – Велики четвъртък

XV Великденски музикален фестивал – Варна 2014

Варна – кандидат за европейска столица на културата 2019

За пръв път във Варна и за трети път в България през 2014 г. се поставя рокоперата «Исус Христос суперзвезда» по музика на Андрю Лойд Уебър и текст на Тим Райс. Световноизвестната творба, белязала поколението на хипитата от 70-те години на миналия век, съчетава различни стилове, като фънк джаз, суинг, рок, рагтайм, неравноделни ритми, оригинална религиозна музика и всички те се развиват съвсем свободно в оперен контекст. Действието на рокоперата следва приблизително каноничното евангелие за последните седмици от живота на Исус, като започва с пристигането на Исус и неговите последователи в Йерусалим и завършва с разпъването му на кръст. Вече години наред образът на Спасителя не слиза от екрана и сцената. Навярно защото човечеството винаги се е нуждаело от Исус, а и днес продължава да се нуждае от него. Това особено остро се усеща в преломни и критични моменти, във времена разделни, когато вярата и човещината са поставени на изпитание. За да дойдат след това като наша утеха словата за Възкресението и надеждата, че преживяното ще доведе до осъзнаване да бъдем по-добри, по-свободни и вероятно по-щастливи.

За първи път знаменитата творба е поставена на сцената на ДМБЦ „Стефан Македонски” през 2002 г. под режисурата на проф. Светозар Донев. Спектакълът се играе в две версии - на български и английски език, като в английската версия участва звездното трио Калки, Звезди от "Ахат" и Наско от "БТР". През 2010 г. ДМБЦ „Стефан Македонски” поставя нова версия под режисурата на Бойко Илиев, която впоследствие се играе и в Зала 1 на НДК.

Най-новият проект на «Исус Христос суперзвезда», който подкрепя кандидатурата на Варна за европейска столица на културата през 2019 г., се реализира от постановъчен екип с именити творци, като режисьор отново е проф. Светозар Донев.  На диригентския пулт застава Юли Дамянов, декорите са дело на Иван Токаджиев, костюмите на Ася Стоименова, хореографията на Анна Донева.

След концертното изпълнение на рокоперата на 19 декември 2013 г., варненската публика ще види и премиерните спектакли на сценичната версия на 15 и 17 април 2014 г. Премиерният спектакъл на 17 април е на Велики четвъртък преди Великден. Младият певец Нейчо Петров-Реджи, който се представи много добре в концертното изпълнение м.г., ще изпълни отново ролята на Исус Христос на 15 април, а на 17 април ще аплодираме Костадин Георгиев-Калки – първия български Исус Христос от идването на „Jesus Christ Superstar” в България през 2002 г. , изпълнител на ролята и във втората, а сега и в третата постановка.

Останалите главни персонажи във варненската постановка ще представят водещите солисти на ДМБЦ ”Стефан Македонски” Александър Мутафчийски (Пилат Понтийски, Цар Ирод) и Георги Ханджиев (Юда Искариотски, Симон Зилота) и на Държавна опера Варна - Силвия Ангелова (Мария Магдалена, 15 април), Даниела Димова (Мария Магдалена, 17 април), Свилен Николов, Пламен Димитров, Вяра Железова, Людмил Петров (Каяфа, Петър), Владислав Владимиров (Аннас Бен Сет) и др. В спектакъла участват около 100 души от екипа на ТМПЦ – Държавна опера Варна - симфоничен оркестър, хор с диригент Стефан Бояджиев и балет.

Диригентът Юли Дамянов: Залагам на действените диалози и динамиката като цяло


Аз гледам на „Исус Христос суперзвезда” като на изключително сериозно произведение, което има огромен принос за развитието на съвременната класическа музика. Трябва да си дадем сметка, че както в средните векове религиозната музика е черпила свежи идеи от други извори – от рицарското песенно творчество например, така през ХХ век и Андрю Лойд Уебър заимства религиозната тема. Той използва за основа евангелския разказ, но го развива с нови музикални средства и внася нови звукови хармонии. По този начин той не само обогатява съвременната музика и възприятието за нея, но задава и някои основни посоки за бъдещето. И ако днес никой не се учудва от композиции, обединяващи различни музикални жанрове или от съвместни изяви на оперни и поп певци, то заслугата за това в голяма степен е на Андрю Лойд Уебър и неговата великолепна симбиоза между опера и рок „Исус Христос суперзвезда”.

В исторически план Исус Христос може да се разглежда като първият бунтар и композиторът привнася съвсем естествено тази революционна семантика в своята творба. Като диригент-постановчик залагам на действените диалози и динамиката като цяло, на лаконизма и емоционалното преживяване. В първите български трактовки се акцентира върху електронния звук в оперен контекст, като нещо съвсем необичайно тогава, сега иде ред на едно по-комплексно изживяване, което отдава дължимото както на оперното, така и на рок пеенето.

За стремителното навлизане на мюзикъла във Варна, трябва да отбележим, своята роля изиграха първите два, изключително успешни концерта „Hello Broadway” през 2012 и “Super Star Gala” през 2013 г., в които мюзикълът беше застъпен с отделни изпълнения. Третата стъпка последва с цялостен мюзикъл – първо с концертното му изпълнение, след това и с поставянето му на сцена. Поздравявам ръководството на Варненската опера за този проект и съм щастлив, че присъствам във всички негови етапи. Впечатлен съм от чувството за отговорност, с което целият екип се отнася към участието си в „Исус Христос суперзвезда”. Получава се добро съотношение между оркестър, солисти, хористи и балет, непрекъснато се появяват нови идеи, чувства се отборният дух и желанието за максимално добра изява. Допада ми и идеята, заедно с утвърдения в ролята на Исус Христос Калки да се даде шанс и на един млад варненски изпълнител като Реджи. Изкуството живее от различието.

Сценографът Иван Токаджиев: Въпреки библейската основа, да се случва тук и сега

Няма художник от моето поколение, който да не се изкушава от участието си в постановка на рокоперата „Исус Христос суперзвезда”.  Предтеча на съвременния мюзикъл, тя изстрелва Андрю Лойд Уебър в орбита,  която и днес никой не е достигнал. „Исус Христос суперзвезда” разбива каноните и внася свеж полъх в духовните потребности на младите хора. Така е и до днес. Трудността сега е да предложиш нещо различно, след като произведението има вече толкова много постановки в цял свят. За сравнение - ако при социализма да направиш петолъчка по нов начин, би било революционен акт, то същото е сега с „Исус Христос суперзвезда”. За мен е прекрасно предизвикателство да бъда сценограф на рок операта, още повече че имам удоволствието да работя и с маестро Светозар Донев. Ние сме приятели от години, но сега за пръв път ще се срещнем на сцената. Конструктивната задача, която съм си поставил, е подчинена повече на музиката и действието, отколкото на някаква историческа възстановка. Желанието ми е всичко, което става на сцената, въпреки библейската основа, да се случва тук и сега, в този момент.

Коцето–Калки : Кой си ти, какво си жертвал?

Играя на театрална сцена повече от 22 години и съм участвал в повече от 10 значими заглавия на различни театри, между които „Коса”, „Секс, наркотици и рокендрол”, „Абсолвентът” и др. Но ролята в „Jesus Christ Superstar” е моето най-значимо и вълнуващо сценично преживяване досега. Спомням си дори, че по време на репетиционния период през 2001 г. сякаш живеех в друго пространство. Наистина музиката и текстът на Андрю Лойд Уебър и Тим Райс са толкова емоционални и силни, че те сякаш те пренасят през времето, дори могат да бъдат наречени вдъхновени свише. Този спектакъл е повод за ново изживяване на библейската история и дори за нов вътрешен прочит на това, което знаем досега. „Who are you, what have you sacrificed?” (Кой си ти, какво си жертвал?) е може би най-важният въпрос, който авторите ни карат да си зададем. Защото истинската вяра не идва от догмите, нито от second hand познанието, с което сме отрупани от деца. Тя може да е само резултат на докосването до невидимите пространства  на духа. И днес пак с помощта на музиката.

Даниела Димова: Сега разбирам, че съм живяла, за да те срещна

Вълнувам се изключително много, че ми се дава възможност да пресъздам библейски образ, още повече че Мария Магдалена е единствената женска фигура в „Исус Христос суперзвезда”. Отношението към нея, както знаем от историята, преминава през различни етапи и е крайно противоречиво. Чела съм евангелските, както и други апокрифни и романизирани текстове, свързани с нея. Моят образ на Мария Магдалена е на жената, която познала много мъже преди Исус, го възприема не като мъж, а като богочовек. Тя благоговее пред него, единствената й цел е да облекчи духовния му път, да му служи вярно докрай. Неслучайно най-често срещаните нейни фрази в операта са: „Опитай се да не се тревожиш, да забравиш всичко, остави се на моите грижи...” Мария Магдалена вижда своята мисия в това да бъде най-вярната спътница на Исус Христос в земния му път. Вече никой друг и нищо друго нямат значение за нея: „Аз го искам, аз го обичам”. Случило се е чудо. Блудницата, която Исус е променил със своето духовно учение, обича за пръв път с истинска любов. Мария Магдалена приема с благодарност тази непозната любов, която я пречиства, окрилява, извисява: „Сега разбирам, че съм живяла, за да те срещна”. Заради любовта си към Исус Мария Магдалена е готова дори на саможертва: „Да умра, след като съм те опознала...” Какъв прекрасен  апотеоз на съвършената и безкористна любов!

Нейчо Петров - Реджи: Да се съсредоточиш в духовното послание

Образът на Исус Христос в рокоперата ме привлича с мелодичността и умело изградената комбинация между смирение и гняв. За да се пресъздаде адекватно този образ, е необходимо да се съсредоточиш най-напред в духовното послание. Това е точно толкова важно, колкото и владеенето на различните стилове на пеене, които се използват в творбата. Любима ми е емблематичната ария на Исус Христос в Гетсиманската градина както заради неравноделната тема, така и заради заложения в нея диаболизъм – арията е красива като хармоничност, но същевременно излъчва агресия.

Георги Ханджиев: Двойственият Юда в моят Юда

Юда е най-приближеният до Исус Христос и още в първата си ария се опитва да му каже, че не постъпва правилно, сочи му грешките. Двамата са полюсни персонажи. Докато Исус е спокойният и уравновесеният, Юда е неспокойният, нервакът, който не се свърта на едно място. Аз харесвам героя си и искам да го представя пълнокръвно. Да, той е предател, но не му липсва човечност. Да, той изменя на Христос, но грехът е част от човешкото цяло. Ние сме и в доброто, и в злото. Двойственият Юда е моят Юда.




всички новини от Държавна опера - Варна »

профил на Държавна опера - Варна »

всички новини ноември 2019 »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker