Театрални новини



Премиера на балет Арабеск - „Carmen collection” в Държавен музикален и балетен център - 27 февруари

22.02.2013

Премиера на балет Арабеск  - „Carmen collection” в  Държавен музикален и балетен център - 27 февруари

На 27 февруари Балет „Арабеск” ви кани на своята премиера „Carmen collection”  копродукция на Държавен музикален и балетен център и Българско национално радио, по мотиви от новелата „Кармен” на Проспер Мериме и едноименната опера на Жорж Бизе.  Музика – Петър Дундаков, Хореография – Боряна Сечанова, сценография и костюми – Николина Костова-Богданова, мултимедия - Николина Костова-Богданова и Виктор Петков.

МУЗИКАТА

Специално композираната за проекта авторска музика на Петър Дундаков включва и нови интерпретации на теми от операта на Бизе – „Кармен”.
В работата по „Carmen collection” композиторът се среща за втори път с балет „Арабеск” и Боряна Сечанова след успешния международен проект на Балет „Арабеск” – „Танцови преводи”

Музиката към спектакъла е записана с изключителната подкрепа на Българското национално радио от оркестъра на БНР, с диригента Григор Паликаров и с участието на ромската перкусионна група „Виртуозите от Нова Загора”.

Петър Дундаков е от музикантите, които забелязваме независимо какво творят: Той е бил част от популярното преди години дуо "Тибетски сърца".
  През 2005 г. завършва  композиция в  Ротердамската консерватория в класа на Пол ван Брюхе и Клас де Врийз.
Понастоящем работи в областта на съвременната концертна  музика, кино  и театър. Участва в множество интернационални проекти в Холандия, Австрия, Литва, Испания и др.
През 2009 г. получава наградата Икар за театрална музика, а през 2012 г. му е присъдена
наградата „Маестро Димитър Вълчев“ за оригинална музика от български композитор на премиерния спектакъл

ХОРЕОГРАФИЯТА

Неочакваното лице на Кармен в новата постановка на Балет „Арабеск” е идея на хореографката Боряна Сечанова.
Боряна Сечанова е един от водещите съвременни български хореографи. От 2000 г. е директор и художествен ръководител на Балет „Арабеск”. Автор над 40-50? танцови спектакли за балетните трупи на: Софийска опера и балет; Балет „Арабеск”; оперните театри на Стара Загора, Русе, Варна, Бурга с и др.
През 1996 получава Първа награда за съвременна хореография на Международния балетен конкурс в гр. Варна. Носител е и на наградата на Софийската община за най-добър спектакъл – за спектакъла “Фауст” през 2003 г. 2004 г. – Награда на град Варна за  най-добър спектакъл – “Дневникът на един съблазнител” През 2006,2008 г. е избрана за член на журито на Международния балетен конкурс, гр. Варна. Заедно с Цветанка Петкова-Стойнова получават наградата “Кристална лира” за творчески екип за спектакъла “Carmina Burana” през 2006 г.

Боряна Сечанова е хореограф, който не се страхува от образците и има куража да търси там, където вече има безброй натрупвания от идеи и дори шедьоври. Смело тълкува културните митове и стереотипи.

КОСТЮМИТЕ.

Визуалните провокации  на костюмите и сценографията на спектакъла „Carmen collection”  са създадени от  сценографката Николина Костова-Богданова.
 
След театралната постановка "Макбет" в Смолянския  драматичен театър, номинирана за Икар в раздел Сценография и  донесла  й награда Аскеер за  костюми както и след постановките на оперите  „Палячи” и  „Селска чест” във Варненска опера художничката разширява творческия си  диапазон с работата си върху новата   танцова интерпретация на Кармен -  спектакъла „Carmen collection” на Балет „Арабеск и Боряна Сечанова.  
Селектирана за единадесетото издание на Пражкото Квадриенале - PQ11 за Театрално пространство и Сценичен дизайн в раздел Екстремен Костюм

Костюмът се съблича от декоративност , превръща се в елемент на сценографията,. Вкусът на художничката към хиперболата, остава и  на танцовата сцена
Без да руши рамките на сценичната конвенция, Костова-Богданова  успява да ги отвори към намиращото се отвъд тях. Обектите на едно съвременно концептуално изкуство заживяват на сцената.
Любопитно е решението на художничката да създаде 10-метрова огненочервена фламенко рокля, изработена от 138 м коприна.

ОБРАЗЪТ НА КАРМЕН

Образът на Кармен е свързан с архетипи. Това го превръща в един от най-адаптивните образи в социо-културното пространство., вечен образ, съпоставим с Фауст и Дон Жуан
Героинята като персонификация на сетивния опит фокусира един от най-старите митове на патриархалния свят за разликата между мъжкото и женското, между тяло и дух. В Кармен се оглежда сякаш самата природа – закон, цел и смисъл на сама по  себе си.
Ако се опитаме да се изразим  в контекста на  Фройд, може би Кармен поетично разказва неговата идея за женския  нарцисизъм като „същност” и „участ” на женското битие
Нарцистичната жена оглежда себе си в очите на възхитения мъж. Тя харесва себе си толкова повече, колкото по-силно я обича мъжът. Голямата й привлекателност има и своята обратна страна – незадоволеността на влюбения мъж и съмнението в любовта на жената..Мъжът пленен от нейния чар вече няма воля, няма проекти, няма бъдеще. При невъзможност да я притежава, той я погубва, погубва и себе си.. Това е и връзката, която свързва  любовта със смъртта.

СПЕКТАКЪЛЪТ 

Интерпретациите  на Кармен през годините разкриват странни обрати и противоречиви възгледи, пряко или косвено свързани с времето и социума..Боряна Сечанова  заема образи, деконструктивира митове, подлага на съмнение. В разбирането  на литературния материал на новелата на Проспер Мериме тя се фокусира  върху  природата на жената, женската психология, възможността й  да бъде реализирана в един мъжки свят.
В структурата на спектакъла рамка на „историята” за Кармен са взаимоотношенията на една съвременна двойка – Той и Тя. Cпектакълът се заиграва с клишета от днешния ден като модния подиум и чалга културата - естествена среда на съвременните „карменситки”.

“Carmen collection” обаче прехвърля злободневието и се опитва да ни потопи в дълбочината на метафората „Кармен”.

 
Традицията Кармен в Балет „Арабеск” през годините

„....През  1969 г. „Арабеск” се насочва към нови музикални и хореографски територии. Поставен е балетът „Кармен”. Когато преди това събитие Любомир Горанов разказва за намерението си да покани световноизвестния кубински хореограф Алберто Алонсо за постановка в България, никой не вярва, че това ще стане. И наистина само един безумно енергичен човек с главоломни идеи и с уникалната възможност да убеждава и организира може да осъществи толкова и разнообразни постановки и то с хореографи от цял свят. Неслучайно артистите от „Арабеск”  наричат Любомир Горанов „нашия Дягилев”. Идването на Алберто Алонсо бележи творчески подем и възход за всички артисти. Алберто Алонсо не търси буквалния превод на създадената от Проспер Мериме новела на балетен език. В спектакъла чрез символичния език на танца хореографът изразява вечната тема за любовта и омразата. Кармен се издига над лицемерните условности на обществото до символ на свободолюбието. Въведена е и алегоричната фигура на Съдбата, която направлява действията на основните персонажи – Кармен, Хосе и Ескамилио. Постановката съхранява испанския колорит на танца, резките и многозначителни паузи, в тясно съдружество с класическата лексика. Премиерата се превръща в истински звезден миг за „Арабеск”. Танцуват звездите на кубинския балет Алисия Алонсо (Кармен), Азарий Плисецкий (Хосе), хосефина Мендес (Съдбата) и гостите от Софийска опера Ичко Лазаров (Ескамилио), Владимир Генкулов (Цунига).Запомня се психологически нюансираният, изтерзан от страсти образ на Хосе, изпълнен от Азарий Плисецкий, който успешно конкурира многоплановата Кармен на Алисия Алонсо. Алонсо – една от най-блестящите роли на голямата балерина и актриса. Блестящи са изпълненията и на българските солисти – ролята на Кармен реализират Красимира Колдамова, Маргарита Траянова и Емилия Драгостинова, ролята на Хосе е изградена от Юрий Зубарев (един невероятно емоционален и експресивен танцьор) и от Владимир Генкулов, а ролята на Ескамилио танцува Антон Калинов. По-късно през 1985 г. Алберто Алонсо е поканен отново, за да възстанови постановката на „Кармен” и тогава в състава са Розина Камбурова и Румяна Маркова като Кармен, Бисер Деянов и Радомир Начев като Хосе, Ясен Вълчанов и Георги Михов в ролята на Ескамилио, Бойко Неделчев в ролята на Цунига. А на премиерата през 1985 г. Танцуват Румяна Маркова, Бисер Деянов, Ясен Вълчанов и Бойко Неделчев....”.

Из книгата на проф.Анелия Янева - „Арабеск” за историята на трупата.


Carmen collection
Carmen collection
Carmen collection
Carmen collection



всички новини от Балет "Арабеск" »

профил на Балет "Арабеск" »

всички новини октомври 2019 »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker